Zahrádkářská sezona se blíží ke svému konci. Celou dobu nám pomáhala zahradní technika – oplaťme jí to teď pečlivou a svědomitou údržbou. Každý zahrádkář určitě dobře ví, jak zanedbaná péče o techniku končí: vírem v jeho peněžence.
Důvody posezonní péče o zahradní techniku jsou jasné: všechny stroje se musí před uložením na zimu pečlivě zakonzervovat a díly podléhající opotřebení vyžadují alespoň minimální kontrolu.
Rotační sekačka: ostrý nůž a čisté šasi
Jako vždy před započetím údržby celou sekačku důkladně očistěte a postavte na rovnou, suchou plochu. Po vyčištění zapalovací svíčky a kontrole vzduchového filtru se zaměřte na to, jestli motor za chodu klepal. Pokud je sekačka méně než pět let stará a motor má dobrou kompresi, přesto však klepe, bývá na vině příliš velká vůle ventilů.
Moderní čtyřdobý motor dnes nevyžaduje nijak pracnou péči; foto: Dakr
Pětadevadesát procent majitelů sekaček zanedbává tento úkon, ačkoliv delší dobu neseřízené ventily dokážou v motoru napáchat škody. Větší vůle ničí ventilová sedla a vahadla, unavuje pružiny. Malé vůle naopak způsobují nedovírání ventilů, jejich přehřívání a poškození. Seřízení zajistí odborný servis.
Olej nechte přes zimu v motoru, na jaře jej však musíte vyměnit za nový. Po kontrole motoru se zaměřte na nepoškozenost a celkovou čistotu šasi. Poškozená místa vyžadují zbrousit a natřít základovou barvou. Čisté, zkontrolované, případně opravené šasi nakonec natřete slabou vrstvou oleje, který ochrání skelet proti oxidaci.
Posezonní péči o sekačku zakončete nabroušením a vyvážením nože, nezapomeňte ještě nastříkat olej do spalovacího prostoru motoru a při odpojené koncovce zapalovací svíčky několikrát motor protočte tahem za startovací šňůru.
Nakonec píst nastavte do horní úvratě, kdy jsou zavřené oba ventily; do motoru nepronikne vlhkost a ventilové pružiny nebudou stlačeny. Vypusťte benzin z karburátoru i nádrže.
U plechových sekaček nezapomínejte na kontrolu poškození skeletu; foto: BG Technik
Péče o jednoosé malotraktory
Tak jako u všech jiných strojů, začněte od pohonné jednotky a zaměřte se na stejné body údržby jako u sekaček, to znamená: vyčistěte zapalovací svíčku, vyklepejte vzduchový filtr a odborným servisem nechte změřit ventilovou vůli u čtyřdobých motorů.
Pokud využíváte jednoosý malotraktor i v zimě pro práci s pluhem nebo frézou, pak v motoru vyměňte olej. U nejvíce používaných motorů OHC s vertikální hřídelí se jednoduše mění otočením motoru napouštěcím hrdlem oleje směrem dolů. Na zimní provoz je nejvhodnější používat polosyntetický širokorozsahový olej.
U dvoutaktních motorů se nesmí zapomínat na vyčištění olejového vzduchového filtru, do kterého se používá běžný motorový olej, přičemž jeho hladina by neměla být vyšší než tři milimetry. U starších motorů s kontaktním, kladívkovým zapalováním je dobré zkontrolovat občas předstih a odtrh kladívka přerušovače.
Jednoosé malotraktory vyžadují každoroční očistu kolových nábojů; foto: Vari
U orebních sestav demontujte kolové náboje a vyčistěte je pomocí technického benzinu. Poté je smontujte zpět a namažte plastickým mazivem. Malotraktory s řemenovými převody vyžadují pravidelnou kontrolu, případně doseřízení řemenových převodů.
Řetězové pily a křovinořezy
Tyto dvě skupiny motorových přístrojů mají, co se motorové části týče, stejnou údržbu. Vzhledem k tomu, že motorové pily a křovinořezy točí velmi vysoké otáčky, je nutné, aby chladicí žebra na válci a hlavě, případně kryty chlazení byly dokonale zbaveny nečistot.
Čistý motor se nepřehřívá, podává vyšší výkon a hlavně díky menší spotřebě pohonných hmot šetří životní prostředí. Před zimou vyjeďte veškerou palivovou směs z nádrže, vyčistěte vzduchový filtr a svíčku.
U motorové pily sejměte kryt řetězového kola, přičemž tento prostor musí být též dokonale zbaven nečistot. Značně zanedbávaným místem je mazací kanálek pro ostřik řetězu olejem. Při použití bio olejů tento olej přes zimu značně ztrácí své mazací schopnosti a rosolovatí, čímž zacpává olejové čerpadlo a mazací kanálek.
S nabroušeným řetězem to na jaře bude hračka; foto: Stihl
Před zimou se musí odbouratelný olej vylít a pro vyčištění doporučuji některý z motorových olejů, nejlépe specifikaci M6A, která spolehlivě čerpadlo i kanálky vyčistí. Nakonec ještě zbývá motor zakonzervovat nastříkáním oleje do spalovacího prostoru a naostřit řetěz.
U motorové kosy zkontrolujte veškeré sekací nástroje, opotřebené vyměňte za nové. Namažte úhlovou převodovou hlavu nad žacím zařízením a také nezapomeňte na konzervaci válce motorovým olejem.
Drtič zahradního odpadu
Krom péče o sekací ústrojí tento pomocník nevyžaduje zvláštní pozornost. Před zimou stačí pouze demontovat a nabrousit drticí nože, kovové části natřít olejem a zkontrolovat nepoškozenost šasi. Samozřejmě že údržba je náročnější, je-li stroj vybaven spalovacím motorem.
Výměnu oleje u čtyřdobých motorů nechte až na jaro; foto: Mountfield
Nakonec dát na správné místo
Po přípravě strojů na zimu je zbývá ještě uložit na suché a chladné místo. Nejlepší bude, přikryjete-li je textilní plachtou, která zabrání usazování prachu. A nyní si už můžete říct: Už aby zase bylo jaro!