Nejdříve důkladně zbavte stroj konzervantů, jež jste nanášeli na kovové dílce ohrožené korozí. Podívejte se, zda některé části stroje nezačaly mírně korodovat. Pokud ano, díl obruste jemným smirkovým plátnem a opravte alespoň základovou barvou.
Stejně tak postupujte u šasi sekaček bez pozinkování a u mulčovačů – agresivní travní šťávy a vysoká vlhkost dokážou udělat své (hlavně v pracovním prostoru sekacího nože).
Co potřebujete k provedení předjarní přípravy?
- sadu pro údržbu motoru (filtry, olej, zapalovací svíčka);
- převodový olej (pro malotraktory hypoidní specifikace);
- čisticí prostředky (textilie);
- čerstvý benzin k vyzkoušení funkčnosti stroje;
- jiný spotřební materiál (řemeny a kladky, mazací tuky a další).

Stačí pár minut, šikovné ruce a technika je po zimní přestávce připravená k práci; foto: www.husqvarna.cz
Začněte vždy od motoru
Srdcem každého silného zahradního stroje je spalovací motor. Na počátku sezony se vyplatí provést jeho základní údržbu. Když nezanedbáte žádný z důležitých bodů, motor vám bude sloužit řadu let bez sebemenších problémů.
Dvoudobé ležaté jednoválcové motory mají předsezonní péči jednoduchou. Pro svůj vysoký rozsah využitelných otáček a konstrukční jednoduchost jsou stále používané u systémů ,,skládačky“ s automatickou odstředivou spojkou.
Pro předjarní přípravu proveďte následující úkony: vyměňte olej v čističi vzduchu, zkontrolujte zapalovací svíčku, a pokud vám zbyl z podzimu v nádrži starší benzin, alespoň jej nařeďte nově namíchanou směsí.
Ověřte si nepoškozenost startovací šňůry a čistotu chladicích žeber na válci. Dekompresní ventil údržbu nevyžaduje, ale i tak z něho odstraňte případné nečistoty.

U strojů s dvoudobými motory je příprava na jaro otázkou dvou minut: motoru stačí čerstvý benzin, čistý olej ve vzduchovém filtru a kvalitní zapalovací svíčka; foto: www.motorjikov.cz
Nakonec otevřete palivový kohout karburátoru, zapněte sytič a motor nastartujte. Používáte-li kvalitní olej do benzinu, motor má dobré kompresní tlaky a startuje na jedničku. Nedivte se, že zpočátku se bude z výfuku hodně kouřit. Ve spalovací komoře se vypaluje olej, jímž jste před zimou provedli konzervaci.
Po chvíli vyzkoušejte funkčnost odstředivé spojky: zvyšte prudce otáčky motoru, aby spojka co nejrychleji zapnula. Trápení motoru nízkými otáčkami neprospívá ani spojce, natož pak klikovému mechanismu (dochází k poškození náboje spojky, jejího obložení a ložisek kliky značnými rázy).
Čtyřtakt: náročnější, ale úspornější
Čtyřdobé motory jsou na údržbu mírně složitější. Nejčastější využití našly u klasických sekaček na trávu se sběracím košem, u mulčovačů, zahradních riderů i traktůrků. Často se používají pro pohon stavebnicových systémů s odstředivou spojkou nebo řemenovým primárním převodem.

U sekačky se čtyřdobým motorem začněte kontrolou vzduchového filtru; foto: www.honda-stroje.cz
Nejprve vyjměte vložku čističe vzduchu a přesvědčte se o jejím znečištění či poškození. Zanesený vzduchový filtr značně zhoršuje spouštění motoru a výrazně zvyšuje spotřebu pohonných hmot. Pokud je vložka zanesena jen částečně, můžete ji zkusit vyfoukat stlačeným vzduchem.

Vyjměte zapalovací svíčku a vyměňte ji za novou; foto: www.zahradnitechnikabg.cz
Poté demontujte zapalovací svíčku, očistěte ji drátěným kartáčem a namontujte ji zpět na místo. U hliníkových motorů dávejte pozor, abyste závit zapalovací svíčky nepřetáhli. Do nádržky paliva nalijte benzin a nastartujte. Motor nechte běžet nejméně dvě minuty v nižších otáčkách. Po jeho zhasnutí z klikové skříně vylijte olej a připravte si nový.
Při přebrušování nože dbejte na správné vyvážení; foto: www.zahradnitechnikabg.cz
Některé motory mají na vypouštění oleje klasickou zátku na spodní straně motoru, jiným slouží pro napuštění i vypuštění oleje hrdlo po pravé straně motoru za výfukem. Někteří výrobci sekaček prodávají speciální přípravek – vývěvu, jež slouží k pohodlnému odsátí starého oleje ze skříně motoru přes nalévací hrdlo.

Nakonec krátkým během motoru prohřejte olej a proveďte jeho výměnu; foto: www.zahradnitechnikabg.cz
Seřízení vůle ventilů: práce pro odborníka
Nikdy nezanedbávejte seřízení vůle ventilů. Je to už práce náročnějšího rázu s použitím speciálního nářadí (spárových měrek a montážního nářadí, každý ventil má vůli odlišnou). Ventilová vůle se seřizuje většinou jednou za dva roky nebo podle pokynu výrobce motoru. Tuto operaci už svěřte rukám odborných techniků v servisní dílně.
Pokud tento úkon budete opomíjet a motor bude pracovat s neseřízenými ventily, může se stát, že startování bude čím dál více namáhavé a nakonec nepůjde nastartovat vůbec. Nejvíce péče v tomto ohledu náleží rozvodovému systému OHV, u něhož jsou vůle značně ovlivněny větším počtem pracujících součástek (zdvihátka, tyčky a vahadla).
Broušení a vyvažování řezných nástrojů
Zkontrolujte šasi sekačky nebo žací skříň u zahradního traktoru. Pokud nevykazuje známky vážnějšího poškození (oloupaná barva, hluboké rýhy a podobně), demontujte sekací nůž z hřídele. Popraskané nebo částečně vylomené ostří vyžaduje okamžitou výměnu nože za nový.
Žací skříň nikdy nemyjte proudem vody! Dostává se do ložisek, kde dochází k velmi rychlé degradaci materiálu, ložiska hučí a vydávají skřípavé zvuky. Pokud objevíte axiální vůli, je nutno tato ložiska nahradit. Někteří výrobci je samotná ani neprodávají, takže je třeba vyměnit celou hřídel i s unašečem.

Do žacího ústrojí traktorů voda nepatří; foto: www.honda-stroje.cz
Při broušení nože dbejte na to, abyste z obou stran odebrali přibližně stejné množství materiálu. Já používám tento ,,zlepšovák“: nůž nasunu na šroubovák a podívám se, kterou stranou táhne nůž směrem dolů. Z té strany odeberu malé množství materiálu a vyvážení kontroluji tak dlouho, dokud nůž na šroubováku neleží vodorovně.
U bubnových a diskových sekaček odeberte z každého nože při broušení také zhruba stejné množství materiálu, při demontáži nožů zároveň vyčistěte a namažte šrouby. Žádná z částí žacího disku nesmí být poškozená nebo pokřivená; i mírně poničený disk vyměňte za nový. Jeho koupě není finančně náročná.
U křovinořezů postupujte v případě broušení sekacích kotoučů také rovnoměrným ubíráním materiálu. Tyto nástroje mají velmi vysoké otáčky a případné špatné vyvážení se projevuje silnými vibracemi do rukojetí.
U motorových pil se k broušení řetězu užívá speciálních pilníčků, jež dodává výrobce pily jako příslušenství. Řetěz nesmí mít na liště vůli a řezací zuby by neměly být ve špatném stavu.
Péče o řemenové pohony a převodovky
Celý systém řemenového převodu vyžaduje kompletní jarní revizi. Podívejte se na napnutí samotného řemene, jeho napínací kladky a stav řemenic. Napínací zařízení nesmí mít vůli v ložisku a vydávat žádné vrzavé zvuky při činnosti.
Některé typy diskových sekaček na vysokou trávu používají jako napínáku přímo přírubu pro upnutí motorové jednotky. Případné seřízení je velmi jednoduché, přírubu povolíte montážním klíčem a vůli seřídíte podle potřeby. I u ostatních pohonů se seřizování nebojte, v každém návodu pro použití stroje je postup podrobně popsán, takže postupujte přímo podle něj.
U zahradních traktorů a riderů sejměte kryt hnacích řemenů. Tyto musí být dostatečně napnuté, nikoliv však příliš. Řemeny i ložiska by značně trpěly a projevilo by se to na jejich zkrácené životnosti (řemeny se rychle roztřepí a protáhnou, ložiska jsou namáhána na tlak). Když je vše v pořádku, kryty namontuje zpět na stroj.

Převodovky malotraktorů pro těžké práce musí být mazány hypoidním olejem; foto: www.dakr.com
Převodovkám s ozubeným soukolím pracujícím v olejové lázni zkontrolujte těsnost a doplňte mazací olej. Pro zahradní techniku se používá nejčastěji hypoidního (vysokotlakého) převodového oleje s vysokou mazací schopností. Ten je vhodný pro všechny typy šnekových převodových skříní zahradních pomocníků.
Sekačky na trávu vybavené tímto typem pohonu mají bezúdržbové převodové skříně, olejová náplň je celoživotní. U křovinořezů s úhlovou sekací hlavou se pro mazání převodovky využívá mazacího tuku.
Variátorové a hydrostatické převodovky mají jiné nároky na kvalitu olejů – a jsou často mnohem vyšší než u klasických pojezdů přes ozubená kola a šnek. Musíte si uvědomit, že tento pojezd je používán na strojích profesionálního charakteru, tudíž údržba je o něco dražší. Spolehlivostí jsou však všechny typy pohonů v uzavřené skříni na stejné úrovni.