vytisknout velikost písma Vlašské a lískové ořechy v našem jídelníčku

Dříve se ořechy nedoporučovaly jako součást diet, protože obsahují hodně tuků. Dnes víme, že tyto tuky jsou nenasycené, tedy dobré, a společně s vlákninou a antioxidanty mohou snížit riziko srdečních chorob.

Mezi nejpopulárnější ořechy patří bezesporu vlašské ořechy a lískové oříšky.

Vlašské ořechy

Jádra vlašských ořechů patří k nejstarším potravinám na světě. Archeologické nálezy dokládají jejich existenci již v době před osmi tisíci lety před naším letopočtem.

Klepněte pro větší obrázek
Vlašské ořechy máme spojeny hlavně s vánočním cukrovím

Vlašské ořechy mají sladkou chuť a přirozeně odlišné zbarvení – od velmi světlé až po tmavší žlutou barvu.

Než začne ořešák plodit, musíme čtyři roky počkat. Pokud o strom řádně pečujeme, to znamená prořezáváme jej, postřikujeme proti škůdcům, hnojíme a zavlažujeme, může rodit až do sta let.

Klepněte pro větší obrázek
Z nezralých ořechů se vyrábí domácí pálenka

Úrodu sklízíme na konci srpna až v září, kdy zelené slupky praskají a ořechy začínají padat ze stromu.

Dobrý bojovník s obezitou

Ořechy přispívají k udržení pružnosti tepen, protože obsahují aminokyselinu arginin. Díky nim dostáváme do těla vlákninu, minerály a „zdravé“ tuky.

Redukují tlak, cholesterol a zabraňují různým srdečním nemocem.

Pomáhají bojovat s obezitou a zlepšují kvalitu života toho, kdo jí trpí. Obsahují totiž velkou koncentraci resveratrolu, sloučeniny, která zlepšuje stav organismu při boji s různými nemocemi.

Klepněte pro větší obrázek
Kdo nemá s váhou problémy, může si dovolit něco sladkého na zub; ořechy jsou součástí těsta a současně zákusek zdobí

Vlašské ořechy obsahují až osmnáct procent proteinů. Patří k výborným zdrojům vitaminů B1, B2, B3 a hlavně B6, který přispívá k dobrému fungování mozku a také produkci červených krvinek.

Z minerálů se zdůrazňují hlavně fosfor, selen, hořčík a sodík.

Klepněte pro větší obrázek
Při louskání ořechů můžete objevit i takovéto srdce

Ořechy dobře působí na ledviny, plíce, tlusté střevo, zlepšují astma, posilují střeva a podporují rytmické smršťování svalstva trávicího ústrojí.

Jako prevence postačí sníst pět ořechů denně.

Skladování ořechů

Vlašské ořechy skladujeme na temném a suchém místě, protože olej v jádrech snadno oxiduje. Hořké ořechy ztrácejí léčebné schopnosti, a dokonce mohou uškodit. Co se týče způsobu uložení, můžeme je nakládat do medu nebo uchovávat v zavřených sklenicích.

Lískové ořechy

Původní oblastí výskytu je Asie, odkud se pěstování rozšířilo do Evropy.

V pravěku se lískovým ořechům přisuzovaly výživné, léčivé, a dokonce věštecké vlastnosti.

Klepněte pro větší obrázek
Na lískových oříšcích si pochutnají nejen veverky

Jasnovidci používali větve lísky k hledání skrytých pokladů a vody v podzemí.

Keř šedohnědé barvy dorůstá do výšky kolem čtyř metrů. Kvete od února do dubna, plodem jsou oříšky, které dozrávají od září od října.

Kouzlo lískových oříšků

Lískové oříšky jsou dobrým přírodním zdrojem vitaminu E. Mají vysokou výživnou hodnotu a dodávají tělu vitaminy skupiny B.

Obsahují vlákninu, vitamin C, kyselinu listovou a pantotenovou, draslík, fosfor, vápník, síru, hořčík, sodík, nikl, mangan, železo, měď, zinek, jód, chrom, selen a bor. Bor je důležitým elementem pro člověka, protože ovlivňuje zdravotní stav kostí. Optimální denní příjem boru byl stanoven až třináct miligramů.

Klepněte pro větší obrázek
Lískové oříšky v sobě skrývají velké množství tělu prospěšných látek

Doporučená dávka těchto plodů na den představuje pětadvacet gramů, alespoň pětkrát týdně. Je to optimální množství, abychom mohli využívat lískooříškových výhod. Mohou se jíst v aperitivech, zmrzlinách, koláčích, omáčkách, salátech nebo ke snídani společně s cereáliemi, jogurty či ovocem.

Klepněte pro větší obrázek
Oříšky nemusíme kombinovat jen s dezerty, ozvláštní i masitý pokrm

Jelikož jsou těžce stravitelné, musí se dobře rozkousat.

Ořechová prevence

Lískové ořechy pomáhají při prevenci srdečních a oběhových chorob. Prospívají při neurózách, fyzickém vyčerpání, také uklidňují a zlepšují paměť, což se teď, při vymýšlení vánočních dárků, určitě hodí.

Sledujte náš facebook

Nejčtenější články

Jak si vyrobit zimně laděný svícen ze zavařovačky

Jak si vyrobit zimně laděný svícen ze zavařov…

Chcete si pořídit netradiční dekoraci, která navodí tu správnou atmosféru a všichni hosté ji navíc budou obdivovat? Pak se pusťte do výroby zimního svícnu ze zavařovací sklenice.

7.  11.  2018 |
Kam na houby: Víme, kde rostou! Podívejte se na tipy z celé ČR

Kam na houby: Víme, kde rostou! Podívejte se …

Mysleli jste si, že vzhledem k suchému létu a dlouhodobě nadprůměrným teplotám už letos houby možná vůbec neporostou? Pak asi budete překvapeni. V posledních dnech nosí houbaři domů plné košíky. Zjistili jsme pro vás, kde aktuálně houby rostou a jaké.

12.  10.  2018 |
Jak vyrobit léčivý sirup a mast z rýmovníku

Jak vyrobit léčivý sirup a mast z rýmovníku

Sezóna chřipek a nachlazení je v plném proudu. Rýmě a kašli unikne jen málokdo z nás. Není ale nutné vše řešit jen prášky a předraženými přípravky z lékárny. Nepříjemné příznaky pomůže zmírnit třeba rýmovník. Máme pro vás návod, jak si z něj doma vyrobit sirup a mast.

27.  1.  2018 |
Chcete dobré kyselé zelí? Naložte si je!

Chcete dobré kyselé zelí? Naložte si je!

Vepřo-knedlo-zelo nebo zelňačka, která spraví chuť po probdělé noci – máte rádi tyto pokrmy? Tak víte, že dobré kyselé zelí je jejich základ. A nejlepší zelí je domácí. Naložte si ho tedy podle následujících rad.

5.  9.  2018 |
Co s muškáty přes zimu? Začněte to řešit už v polovině září

Co s muškáty přes zimu? Začněte to řešit už v…

Muškáty neboli pelargonie a jejich zazimování řeší snad každý, kdo má balkonové rostliny. Jak postupovat, na co si dát pozor a co dělat, pokud rostlinu během „zimního spánku“ napadnou škůdci? Poradí nám zkušená pěstitelka Miloslava Valinová.

12.  9.  2018 | | 2 N/A