Zanedbání i tak jednoduchého úkonu, jako je výměna oleje, může přijít hodně draho. Motor se při zatěžování silně přehřívá a ventilátor, který je oběžným chladícím kolem na klikové hřídeli motoru, jej nestačí uchladit. Dochází k poškození vlivem přehřátí, mazací olej ztratí svou přirozenou schopnost mazat a důsledkem je totální destrukce motoru vlivem zadření pístu nebo ventilů a ložisek v bloku motoru, což znamená velmi drahou opravu atakující částku šesti tisíc korun nebo výměnu motoru za zcela nový. Částka je pak ještě vyšší.
Při údržbě se majitelé zahradní techniky dopustí někdy zcela zásadních chyb, které ovlivní životnost výrobku. Jedním z bodů tohoto článku je vysvětlit někdy opomíjené zásadní skutečnosti, které rozhodují přímo o životnosti jednotlivých důležitých dílců.
Údržba a kontrola dílů travních sekaček
Při pravidelné půlroční kompletní prohlídce se zaměřujeme na jednotlivé celky. Nejprve začneme kontrolou neporušenosti skeletu. Sekačku řádně umyjeme vodou, postavíme na pevný podklad. Zkontrolujeme neporušenost ochranného nástřiku skeletu jak z vnější, tak vnitřní strany. Kde je nástřik poškozen, tam se jej vyplatí zatřít základní barvou.
Po kontrole skeletu se zaměříme na vůle v ložiscích kol a jejich dotažení. Sejmeme krytky kol a přesvědčíme se, zda v ložiscích nejsou patrné vůle. Osové vůle jsou častým jevem u sekaček bez pojezdu, pojezdové sekačky mají vyztuženou zadní nápravu. U pojezdu se zaměříme na údržbu volnoběžek, které po sejmutí hnaných kol omyjeme benzínem a osičky pastorků pojezdu ošetříme mazacím prostředkem.
U mulčovačů zkontrolujeme kromě výše zmíněných bodů řemeny pohonu nože a pojezdu. Motory se budeme zabývat také.
Převodovky a adaptéry stavebnicových systémů
Olej v převodovce je třeba kontrolovat jednou za tři měsíce. Týká se to zejména malotraktorů s rozběhovou odstředivou spojkou a stavebnicových systémů, které používají šnekovou či jinou převodovou skříň s ozubenými koly v olejové lázni.
Stavebnicové malotraktory s převody pomocí klínových řemenů a zapouzdřených řetězových převodů vyžadují kontrolu napnutí řemene před každým použitím. Takový stroj není opravdu vhodný na profesionální práce, které svým charakterem odpovídají každodennímu použití v nehostinných podmínkách a těžké zátěži převodů a motoru. Proto pokud chcete pracovat každodenně, je nutno vše pečlivě zvážit, zda-li je stroj na takovou zátěž konstruován.
Adaptérům stačí údržba minimální. Po použití je dobré je řádně očistit, třeba i omýt vodou – sekačce či mulčovači voda nevadí. Poté se přesvědčte o těsnosti krytek ložisek. Sebemenší průsak maziva mimo ložiska vyžaduje častější kontrolu a doplňování. Zkontrolujte jestli jsou nože sekaček ostré, řemen obraceče sena je napnutý, pohon je promazán atd.
Někteří majitelé malotraktorů Vari zapomínají na kontrolu čistoty a promazání nábojů kol, které používají pro orbu a práce s půdou. Je třeba si uvědomit, že kola pracují stále a jenom v prašném prostředí. Zanedbáme-li kontrolu, malotraktorem lze otáčet z jednoho řádku na další ztuha, volnoběžný náboj pracuje špatně. Zanedbání údržby tohoto opomíjeného, ale velmi důležitého úkonu údržby má za následek protáčení náboje volnoběžek v náboji kola, což vede v konci k nemožnosti práce s malotraktorem a totální destrukci volnoběžné funkce kol vlivem zničení drážkování v litinovém disku.
Jednou za rok vyčistěte náboj tímto způsobem: Vyjměte zajišťovací kroužky a celý náboj rozmontujte. Palec, pružinu i náboj vymyjte technickým benzínem, namažte plastickým mazivem a smontujte zpět.
Bubnové a diskové sekačky vyžadují údržbu jen velmi malou, ale však pravidelnou. Minimálně jednou za tři měsíce při častém používání zkontrolujte napnutí řemene pohonu pojezdu a sekacího bubnu. Žací nože je třeba nabrousit vždy, když zjistíte, že ostří je otupeno.
Tento typ sekaček mimochodem zvládá velmi dobře sekat mokrou trávu, i když po práci je stroj silně znečištěný od sečeného porostu. Mokrá tráva klade daleko menší odpor, tudíž šetří právě řemenové převody i motor a benzín.
Údržba drtičů zahradního odpadu patří k nejjednodušším
Drtiče zahradního odpadu mají jen dvě místa, o které je dobré pečovat. Tím prvním je řezací mechanika – nůž, který brousíme stejně jako u rotační sekačky. Při demontáži a zpětné montáži řezacích nožů ještě nezapomeneme zkontrolovat dotažení matice, která drží unašeč nožů na pohonné hřídeli od motoru.
Druhým zanedbávaným místem je mřížka vstupu chladicího vzduchu k motoru. Mřížka musí být čistá, jinak hrozí poškození elektromotoru. Tyto úkony platí pro elektrické jednoúčelové drtiče zahradního odpadu.
Strunové vyžínače
Tento typ zahradní techniky má též velmi jednoduchou údržbu. Pro základní udržování je žádoucí vždy po ukončení práce strojek očistit od rostlinných zbytků. Při důkladnější údržbě se zaměříme hlavně na žací hlavu, která je s jednou nebo dvěma strunami, liší se podle typu a provedení.
Žací hlavu rozebereme a vždy řádně očistíme. U vyžínačů, které disponují poloautomatickým posuvem struny, tzn. poklepem na podklad sekané plochy, po demontáži zkontrolujeme nepoškozenost vnitřní pružiny. Ta zajišťuje povolení cívky a následné vytažení sekací struny.
Žací hlavu po demontáži vyčistěte technickým benzínem a po úkonech údržby smontujte zpět.
Majitelé strunových vyžínačů se často dopouštějí jedné chyby. Do sekačky namontují cívku se silnější strunou, než je předepsaný průměr od výrobce. Může je to přijít pěkně draho. Silnější žací struna sice více vydrží, ale zvýšeně namáhá motor, který se může poškodit.
Údržba čtyřdobých benzinových motorů zahradní techniky
Motory vyžadují údržbu nejčastěji a jednotlivé úkony jsou spíše pro pokročilejší uživatele. Hlavní zásadou je, že dvoudobé motory mají údržbu mnohem jednodušší než motory čtyřdobé.
Valná většina čtyřdobých motorů disponuje mazáním rozstřikem a tudíž nesnese práci v příkrém svahu. K mazání se používá většinou olej viskózních specifikací API SJ/CF nebo SG/CD. V motoru je tzv. pomocné ,,míchátko“, které napomáhá rozstřiku oleje po skříni motoru. Olej v motoru se vyměňuje většinou jednou po padesáti provozních hodinách, v prašném prostředí je vhodné zkrátit lhůty výměny až na polovinu, jinak riskujeme větší opotřebení motoru vlivem horšího mazání. Automobilové oleje v žádném případě nepoužívejte. Motory v zahradní technice pracují s vyššími teplotami.
Olej v ležatých motorech můžete vyměnit pomocí speciální sady. Olej pak pohodlně odsajete plnicím hrdlem, zbytek je možno vylít z motoru překlopením. Motory Briggs, Tecumseh a Honda mají olejovou náplň přibližně 0,6 až 0,8 litru podle provedení.
Z řad motorů, které mají mazání rozstřikem, vybočují motory Briggs Intek a Tecumseh Enduro. Snesou mnohem větší náklon, klidně i třicet úhlových stupňů. Disponují totiž tlakovým mazáním, k distribuci oleje v motoru je použito zubové čerpadlo, které dodává olej pod tlakem do celého motoru.
Špičkový čtyřdobý motor Briggs Intek Pro 65 OHV má dokonce i olejový plnoprůtokový filtr. Takový motor snese výměnu oleje jednou za sezónu, kvalita oleje je dlouho velmi dobrá díky progresivnímu systému filtrace.
Motor olejem nikdy nepřeplňujte. Při přelití oleje nad mez horní rysky měřidla hladiny oleje dochází vlivem spalování k nadměrné tvorbě karbonových úsad v motoru, navíc je zde i riziko poškození ventilů vlivem tvorby úsad. Motor pak velmi špatně startuje a kouří. Pokud se olej dostane i do odvětracího kanálku klikové skříně, pak motor začne ,,zvonit“ vlivem vysokých tlaků uvnitř.
Při provozu v prašném prostředí také častěji vyklepáváme a měníme vložku vzduchového filtru. Vždy se řídíme dle návodu k obsluze motoru.
Zapalovací svíčku měníme jednou za sezónu, uprostřed sezóny ji z motoru vymontujeme a vyčistíme drátěným kartáčkem. Barva svíčky také dost napoví o stavu motoru. Pokud je červenočerná, motor je v pořádku, pokud je však výrazně zanešená černými karbonovými usazeninami, pak to znamená buď průnik oleje skrze pístní kroužky(motor modře kouří) nebo špatné nastavení karburátoru(motor hůře startuje, je často přesycen palivem) či zašpiněný vzduchový filtr.
Jednou za rok také nechávejte odborným servisem seřídit ventilovou vůli. Při špatné vůli některého z ventilů motor startuje velmi obtížně a jen neochotně jde ,,za plynem“.
Údržba dvoudobých motorů
Dvoudobé motory mají velmi jednoduchou údržbu. V našich končinách se používají nejčastěji naše motory JIKOV řady 1450. Údržba těchto motorů spočívá v pravidelném kontrolování hladiny a čistoty oleje v čističi vzduchu. Je-li olej znečištěn, je třeba jej vyměnit za nový. Stačí hladina zhruba tři milimetry vysoká. Vložka čističe je bezúdržbová.
Vzhledem k tomu, že motor je mazán palivovou směsí benzínu a oleje v poměru 1:50, je třeba svíčku pravidelně po třech měsících čistit a každý rok vyměnit za novou. Pro typy 1414 Iskra a 1433 Ducati se používají zapalovací svíčky N 17 C. Pro novější modifikace motorů, jako jsou typy 1447 a 1454, se používají svíčky D 17 YC.
Pokud motor odstavujeme na zimní období, veškerý benzín z nádrže spotřebujeme a vypustíme i plovákovou komoru karburátoru tím, že ji demontujeme. Pak vrátíme víko plovákové komory zpět na své místo, kohout přívodu paliva necháme uzavřený. Na začátku sezóny startujeme s čerstvým benzínem.
Ještě se vrátím k mazání palivovou směsí. Pro mazání těchto motorů je vhodné používat olej Mogul TS nebo Paramo Trysk M2TS. Jako palivo používáme výhradně benzín Special, který velmi dobře váže olej.
Někteří uživatelé si stěžují na to, že jim dvoudobý motor JIKOV netáhne a silně se zahřívá. Příčinou bývá špatné chlazení motoru, které však není chybou konstrukce, ale tím, že při sekání se silně práší a zanášejí se chladicí žebra na bloku válce a hlavě. Nedostatečně chlazený motor pak podává malý výkon a silně se zahřívá. Jedinou radou je demontovat palivovou nádrž i s vedením paliva a chladicím krytem z motoru a chladicí žebra řádně očistit. Někdy může být příčinou malého výkonu a nedosažení provozních otáček i vadná pružina pneumatického regulátoru otáček. Tuto pružinu je vhodné při každém sejmutí palivové nádrže a krytu bloku motoru vyměnit za novou a klapku regulace očistit.
Jen když si troufáte
Údržbu a jednodušší opravy zahradní techniky zvládnou zručnější uživatelé doma, jinak je dobré obrátit se na služby některého ze servisů. Zahradní technika potřebuje pravidelnou péči a jedině jejím dodržováním získáme spolehlivé pomocníky, kteří nám budou sloužit řadu let.