8
Fotogalerie

Údržba zahradní techniky: spolehlivé rady, jak na to

Zahradní technika dokáže usnadnit práci, jen když se strojům dostává řádné a pečlivé údržby. Zanedbaná péče o ně končí většinou zničením pohonné jednotky a nákladnou opravou, případně nutností zakoupit celý nový stroj.

Údržbu zahradní techniky provádějte nejlépe třikrát do roka. První slouží k přípravě stroje na sezonu, takže její součástí je výměna filtrů, oleje, svíček a zprovoznění po zimní odstávce.

V pořadí druhá údržba, s níž vás dnes seznámím, má zajistit ostré pracovní nástroje, vyčištění vzduchového filtru a promazání pohyblivých částí, které to vyžadují. 

Mezi takové části strojů patří přední náprava u zahradních traktorů nebo volnoběžky u jednoosých malotraktorů s těžkou převodovkou. Třetí a v pořadí již poslední údržba je přípravou na zimní uskladnění, před kterým je nutná důkladná očista 

Začíná se rotační sekačkou 

Před zahájením údržby sekačky pečlivě stroj očistěte a postavte na rovnou plochu. Zkontrolujte vůli v pojezdových kolečkách a nepoškozenost sběracího vaku. Volná kolečka dotáhněte, proražený nebo jinak poškozený vak vyměňte za nový. Otupený sekací břit nabruste a vyvažte.  

udrzba2.jpg
U sekačky zkontrolujte množství a konzistenci oleje v motoru; pokud je již zčernalý, nezbývá, než jej vyměnit 

U motoru sejměte kryt vzduchového filtru. Tento filtr nesmí být příliš zanesený (šedá až černá barva filtračního papíru), protože zhoršuje startování motoru a podílí se na zvýšení spotřeby benzinu. Musím však upozornit, že někteří uživatelé sekaček spouští motor i bez namontovaného vzduchového filtru. 

Bez vzduchového filtru ne! 

Provoz motoru bez tohoto filtru negativně ovlivňuje celý motor, protože drobný mikroskopický prach těžce škodí nitridové (nikasilové) vrstvě na vnitřním povrchu válce a pístním kroužkům. Výsledkem je velmi rychlé opotřebení a ztráta kompresního tlaku. Stejné škody páchá i pouze protržená filtrační vložka.

udrzba3.jpg
Vzduchový filtr má být čistý, nepoškozený 

Po očištění vzduchového filtru je čas na kontrolu, případně výměnu motorového oleje. Nejprve zkontrolujte jeho množství, nejlepší je stav mezi ryskami. Nízký stav oleje v motoru zapříčiňuje špatné mazání i v mírném náklonu a nejhorším důsledkem je jeho zadření.  

Příliš mnoho oleje zase ztěžuje motoru práci. Přebytek oleje natéká do spalovacího prostoru, kde dochází k jeho hoření, motor pak kouří a klepe. 

Problematika použití motorového oleje 

Pro sekačkové motory se prodávají dva typy olejů. Specifikace SAE 30 je levnější alternativou, vlastnostmi se podobá oleji M6 AD, pouze je stavěn na vyšší teplotní rozsah. Tento typ oleje je vhodný především pro starší motory používající rozvodový systém SV s bočními ventily. 

udrzba4.jpg
Botka zapalovací svíčky nesmí vykazovat známky poškození  

Dražší polosyntetické oleje, značené 10W-30 nebo 10W-40, jsou určeny pro modernější pohonné jednotky s rozvodovými systémy OHC a OHV, které mají ventily umístěny v hlavě válců. Doporučuji je používat také u motorů zahradních traktorů, jež mají vyšší výkony.  

Hlavní výhodou těchto olejů je jejich řidší konzistence, umožňující mazat motor ihned po spuštění. Důsledkem použití tohoto oleje je zvýšená životnost motoru, nižší spotřeba a snadnější start za nízkých teplot. 

udrzba5.jpg
Nakonec ještě nabrousit nůž a hurá do práce  

Bubnová a disková sekačka 

U těchto strojů se stále i dnes používají krom čtyřtaktních motorů také české dvoutaktní, které mají velice jednoduchou údržbu a spolehlivě spálí i více než půl roku starou pohonnou směs. Jedinými údržbářskými pracemi jsou výměna oleje vzduchového filtru, vyčištění svíčky a kontrola čistoty vstupu chladicího vzduchu.  

udrzba6.jpg
U dvoutaktních motorů pravidelně měňte olej v čističi vzduchu 

Při výměně oleje ve vzduchovém filtru zároveň prohlédněte filtrační vložku a ověřte, zda není poškozená. Pokud ano, ihned ji vyměňte za novou. Hladina oleje má být zhruba tři milimetry vysoká. Stačí běžný motorový olej.  

Zapalovací svíčku vyčistěte od usazenin. Jestliže dosahuje značného stáří, vyměňte ji za novou svíčku stejné tepelné hodnoty. Interval výměny by neměl být delší než dva roky. U motorů bez dekompresoru používejte svíčky s krátkým závitem (řada N)! 

udrzba7.jpg
Zanesené síto vstupu chladicího vzduchu u dvoutaktu patří k nejčastějším příčinám nedosažení provozních otáček a přehřívání motoru  

U dvoutaktních motorů je důležitým úkonem údržby pravidelné čištění chlazení. Zaměřte se na čistotu průduchů vstupu chladicího vzduchu pod startovadlem. Silné nečistoty po demontáži startovadla odstraňte. Čisté chlazení znamená vyšší výkon a nižší spotřebu. 

U podvozku sekačky nezapomínejte na kontrolu ostrosti sekacích nožů, zároveň se přesvědčte o správném napnutí řemenů sečení, případně pojezdu. Pojezd musí jít zapnout plynule a stroj sebou nesmí nikterak škubat. V případě potíží upravte vůli lanka zapínání a namažte je olejem. 

Ostrý řetěz a čistá žebra 

To jsou dvě základní podmínky pro bezporuchový chod řetězové motorové pily. Pokud si na broušení řetězu troufnete sami, přesný postup najdete v návodu k obsluze stroje. V případě vaší neznalosti vám tento řetěz nabrousí každý servis zahradní techniky, nacházející se v místě vašeho bydliště. 

udrzba8.jpg
Takto má vypadat vnitřek motorové pily – čistý filtr i žebra chlazení  

Po nabroušení řetězu nezapomínejte ani na kontrolu jeho mazání. Po nastartování motoru pily a přidání otáček by měl z řetězu lehce odstřikovat olej. Většina farmářských pil umožňuje regulovat mazání řetězu pomocí seřizovacího šroubu na spodu klikové skříně.  

Když však dojde k tomu, že čerpadlo řetěz nemaže, situaci je nutno řešit demontáží pilové lišty, vyčištěním mazacích otvorů nebo zakoupením nového mazacího čerpadla. To vyjde zhruba na pět set korun v závislosti na modelu pily. 

udrzba9.jpg
Zkouška ostrosti a napnutí řetězu motorové pily  

Po odmontování krytu motoru se zaměřte na čistotu vzduchového filtru a žeber chlazení na válci. Motor s čistými chladicími průduchy se nepřehřívá, podává vždy plný výkon a spotřebuje méně paliva. U hodně zašpiněných žeber chlazení může dojít až k zadření motoru a následná oprava vás bude stát až pět tisíc korun.

Doporučujeme

Články odjinud