Začněte očistou
Jako vždy začněte očištěním celého stroje. Ze všech jeho částí důkladně odstraňte konzervační látky, které jste na něj zjara nanesli. Pro zjednodušení práce použijte hadřík s malým množstvím technického benzinu.
Stroj poté omyjte pouze vodou (vynechejte samozřejmě motor!), technický benzin totiž přispívá k degradaci nástřikových barev, použitých na plechových a ocelových dílech.

Péče o sněhovou frézu většinou zabere jen pár minut; foto: www.vari.cz
Pokračujte kontrolou
Ze stroje sejměte kryty pohonů. Důkladně zkontrolujte napnutí řemenových převodů, při jejich dotahování dejte pozor na to, abyste řemeny nepřetáhli. Jejich velké napětí způsobuje poškození ložisek, jsou-li naopak příliš volné, prokluzují a zahřívají řemenice.
Řetězy nacházejí uplatnění především u pojezdových pohonů. Když zjistíte, že je řetěz volný, situaci napravte jedním ze dvou způsobů. Buď napnutím (pokud máte možnost pomocí napínáku), nebo výměnou.
Tu proveďte u velmi opotřebených ozubených kol zároveň s těmito koly. Pokud se na takovou práci necítíte, předejte opravu některému ze servisů.
U složitějších pohonů šneku a ventilátoru zkontrolujte hladinu oleje a nepoškozenost pracovních nástrojů; foto: www.vari.cz
Zanedbání údržby může být drahé
U hydrostatického nebo elektropohonu se při údržbě řiďte přesně podle návodu k obsluze příslušného stroje. Jakékoliv zanedbání péče u takto drahých zařízení může mít velmi negativní následky, opravy jsou dost nákladné.
Pravidelnou kontrolu vyžadují také převodovky stavebnicových systémů s předním vývodem. Z převodovky odejměte pohonnou jednotku (pomocí dvou rychloupínačů a zajišťovací kličky). Při údržbě se podívejte nejprve na spojkový bubínek a přední hrdlo, kam se zapojují adaptéry.
O tato dvě místa pečujte nejčastěji. Bubínek spojky vyčistěte od zbytků obložení a vnitřek předního hrdla namažte vazelínou. Změřte hladinu oleje uvnitř převodové skříně a zkontrolujte její těsnost.
O motor se postarejte důkladně
Motor je nejdůležitějším dílcem celého stroje. Správná a pravidelná údržba se přímo podepisuje na jeho životnosti. Z motoru demontujte zapalovací svíčku a proveďte její očistu nebo výměnu.
Motory u jednoúčelových sněhových fréz postrádají klasický vzduchový filtr, protože pracují v mrazivém, bezprašném období. U stavebnicových systémů filtrační vložku čističe vzduchu prohlédněte a vyklepejte, případně vyměňte.
U strojů, které používáte i v létě, změňte viskozní specifikaci motorového oleje; foto: www.dakr.com
Po namontování všech krytů zpět na svá místa motor zprovozněte nastartováním a nechte jej pár minut běžet na volnoběžné otáčky. Po zhruba tříminutovém běhu jej zhasněte a vypusťte olej z klikové skříně (postupujte podle návodu k obsluze).
Jaký mazací olej vybrat?
U pohonných jednotek stavebnicových systémů použijte mazací olej pro zimní podmínky, nejlépe polosyntetický. Plně syntetický olej je zbytečné používat, zvláště u starších motorů je běžným jevem jeho rychlejší úbytek a nutnost mazací prostředek častěji dolévat.
V žádném případě nepoužívejte letní oleje dle specifikace SAE 30, tento olej má větší hustotu a při silných mrazech špatné mazací schopnosti. Po připravení celého stroje do provozu se už můžete těšit na první sněhovou nadílku. Pokud jste nezanedbali některý z uvedených bodů, fréza vám bude poctivě sloužit po celou zimu.