Upravený trávník chce mít každý. Nejjednodušší řešení představuje motorová rotační sekačka, hodící se na větší zatravněné plochy. Jaké typy strojů lze v obchodech najít a budou se hodit pro vaši zahradu?
Krásný trávník bez namáhavé práce
Motorová rotační sekačka má nesporné výhody, jak je patrné zvláště při porovnání s elektrickými sekačkami, které jsou vhodné pouze na menší plochy s nižší výškou porostu. Spalovací motor zvládá mnohem větší zatížení a lehce posečete i přerostlou trávu. Navíc neřešíte starosti s přívodním kabelem.
Při výběru sekačky se zaměřte na následující body:
- šasi (tělo) stroje musí být z odolného materiálu, jako je plech, hliník nebo PC/ABS (polykarbonát/akrylát-nitril butadien styren; houževnatý termoplastický materiál);
- kola musí být uložená ve valivých ložiscích, nikoliv v kluzných pouzdrech (zdroj vůlí);
- výhodou je pojezd – stroj zvládá i kopcovitý terén a vy se nenadřete (zvláště vhodný je variátor nebo hydropojezd u dražších modelů);
- motor musí mít dostatečnou výkonovou rezervu a svrchu řízené ventily (rozvodový mechanismus OHC nebo OHV); pro hobby použití je ideální motor s ventily bočními (rozvod SV).
Většina dnes prodávaných strojů nabízí vynikající kvalitu za dostupné ceny; foto: Honda
Šasi a jeho odolnost
Šasi sekačky tvoří základní a nejdůležitější část stroje. Plechové šasi je povrchově upravené, a tudíž odolává korozi. Pro povrchovou úpravu se nejčastěji používá zinkování, které zabraňuje zkáze.
Hliníkový skelet už dávno není výsadou dražších strojů, najdete jej už i u modelů s cenou okolo patnácti tisíc korun. Jeho výhodou je velmi nízká hmotnost.
Polykarbonátové šasi se vyskytuje u dražších modelů, určených pro poloprofesionální nasazení. Často bývá kombinováno s jinými luxusními prvky, známými z modelů nejdražší cenové kategorie.
Valivé uložení koleček volte proto, abyste nebyli nepříjemně překvapeni. Kuličková ložiska mají velice dlouhou životnost a vyskytují se v nich jen minimální vůle, což se o kluzném uložení nedá říci. Kluzná pouzdra jsou velmi namáhána na otěr a zahřívají se, což přispívá k rychlé degradaci styčných ploch.
Pojezd není jen komfort navíc
Někteří uživatelé berou pojezd sekačky jako komfortní prvek, který zjednoduší námahu při sečení. Ba naopak, pojezd je to nejzákladnější vybavení stroje!
Sekačky bez něj jsou vhodné na velmi malé zahrady s minimálními výškovými rozdíly. Pokud vlastníte větší zahradu, jednoznačně vybírejte z modelů, jež pojezdem disponují.
Sekačky nejvyšší cenové kategorie, tedy s cenou převyšující třicet tisíc korun, nabízejí špičkovou techniku zabalenou do elegantního kabátu; foto: Stiga
Základní typ pojezdu je s plně mechanickým pohonem, ovládaným hrazdou na rukojetích. K přenosu síly z motoru na kola dochází pomocí klínového řemene a jednoduché šnekové převodovky.
Z převodové skříně je točivý moment přenášen přes hnací osu na pastorky, které ozubením zapadají do vnitřních věnců pojezdových kol. Tento typ pojezdu se vyskytuje u valné většiny prodávaných strojů a patří k velmi trvanlivým. U dražších strojů může být pojezd i vícerychlostní.
Složitějším pojezdem je variátor. Ten používá buď převodovky plně mechanické, nebo složitější kuželové s řízeným prokluzem kol.
Velkou výhodou variátorů je plynule regulovatelná rychlost (nezávisle na otáčkách motoru), menší nevýhodu skrývá složitější konstrukce a z toho vyplývající pořizovací cena.
Naprostou špičkou je pojezd plně hydrostatický. Převodovka používá hydro-měnič točivého momentu se speciálním pístovým mechanismem, jenž funguje jako hydraulické čerpadlo. Regulace rychlosti pojezdu je naprosto přesná a nezávislá na otáčkách motoru.
Hydropojezd upouští od klasického klínového řemene (samozřejmě že takové stroje se vyskytují), sloužícímu k pohonu ústrojí. Velmi často se používá kardanová hřídel zároveň se spojkou pracovního nože (systém rotostop).
Výhodou tohoto provedení je jeho profesionálnost a provozní spolehlivost, nevýhodou je velmi složitá konstrukce, spojená s vysokou cenou.
Motor srdcem stroje
Nejdůležitější částí stroje je hned po šasi samotný spalovací motor. V dnešní době se již používají výhradně čtyřtaktní vertikální motory s různými konstrukcemi.
Jednoduché motory s rozvodem SV jsou určeny pro hobby použití. Ventily jsou přímo v bloku motoru po levé straně ve směru jízdy. Tento systém je již poměrně zastaralý, ale při správné péči o motor velice spolehlivý, protože je zde použito jenom velmi malé množství pohybujících se součástí.
Tyto motory poznáte podle žebrování na hlavě válce. Dalším výrazným rysem je absence litinové vložky válce a hlavních ložisek klikové hřídele. Takovéto motory mají nízkou spotřebu, ale horší mechanickou účinnost plynoucí ze starší konstrukce.
Při koupi stroje si důkladně ověřte výkonové možnosti motoru, třeba si sekačku nechte předvést. Vyhněte se strojům, které používají motory z Číny; foto: V-Garden
Modernější motory s rozvodem OHC jsou určeny pro hobby a částečně poloprofesionální využití. Ventily jsou ve spalovací komoře umístěny v hlavě válce stejně tak jako vačkový hřídel.
Ten je poháněn ozubeným řemenem, který nevyžaduje údržbu. Podle posledních poznatků se jedná o ekologické motory s velmi příznivou spotřebou a vysokým točivým momentem.
Pokud se zajímáte o oblast zahradní techniky, určitě jste si všimli, že veškeré profi stroje jsou osazovány motory OHV. Tento systém kombinuje oba výše uvedené mechanismy.
Vačkový hřídel je v bloku motoru (jako u motorů SV), ale ventily v hlavě válce (jako u systému OHC). K přenosu síly z vačkového hřídele na samotné ventily slouží tyčky a vahadla. Tyto motory jsou vybavovány valivým uložením klikové hřídele a litinovou vložkou válce.
Podobný systém používají motory typu DOV, u nich však bylo dosaženo mimořádně vysokého výkonu optimalizací celého spalování a patentovaným mechanismem rozvodů.
Zkrátka a dobře, je znát, že modernizace se ve velké míře dotýká i těchto strojů. Výrobci používají nejmodernější technologie a unifikaci, díky tomu jsou velmi snadno dostupné náhradní díly. Ale věřím, že když si vyberete správnou sekačku, náhradní díly nebudete potřebovat.