Tupý řetěz klade motoru pily při řezání značný odpor, zvláště benzinové verze se kvůli tomu mnohem více zahřívají. Ve spojení s palivovou směsí, která je starší než půl roku, se motor může zadřít.
Začněte čištěním
Nejdříve celou pilu důkladně očistěte od zbytků pilin a položte na rovnou plochu. K údržbě potřebujete sadu základního nářadí, které bývá k pile běžně dodáváno – pilník na řetěz, klíč na povolení krytu řetězového kola a šroubovák pro napnutí řetězu.

Správnou technikou broušení prodloužíte pile životnost a ulehčíte jí práci
K důležitému vybavení patří svěrák, do kterého celou pilu upnete. K upnutí využijte střední část lišty, před utažením však vložte na každou stranu po jednom dřevěném prkénku, aby nedošlo k jejímu zdeformování.

Základní sada nářadí pro údržbu řezné soupravy

Detail zubů řetězu
Velmi dobrým pomocníkem jsou vodítka pro pilníky, určená především pro nezkušené začátečníky, kteří nechtějí tuto práci svěřovat odbornému servisu. Pokročilí uživatelé si řetězy brousí podomácku a většinou již bez použití vodítek.
Opatrnost především
Při samotném broušení dávejte pozor na správnou techniku. Nežádoucí je, když se pilník jakkoliv dotýká článků řetězu, a to z toho důvodu, že následně zeslabený článek může při řezání tvrdého dřeva prasknout (roztrhne se řetěz) a tím poškodit pilu.

Nejprve přeleštěte jednu řadu zubů...

...a poté druhou
První broušený zub si označte lihovým fixem, abyste věděli, od kterého místa jste začali. Pokračujte na zubech stejného sklonu. Druhé řadě zubů se věnujte až poté, co dokončíte ostření řady první. Pro přeleštění ostří stačí dvě až tři přejetí pilníkem.
Příliš opotřebený řetěz vyměňte za nový. Opotřebení zubů poznáte podle toho, že ostří se nachází v místě rysky, která je vyražena na každém zubu.
Pilník držte zásadně ve stejném úhlu, jaký má zub na řetězu. Pokud ještě ostření nezvládáte, pomozte si vodítkem. Pořídíte je přibližně za sto dvacet korun a zakoupíte v každé prodejně zahradní techniky.
Zkontrolujte vše okolo
Po zakončení prací souvisejících s broušením řetězu sejměte kryt řetězového kola a demontujte lištu i s řetězem. Prostor okolo řetězky vyčistěte od zbytků pilin a podívejte se i na průchodnost olejového kanálku, jenž přivádí olej k řezné soupravě.
Hodně otlačené, případně jakkoliv jinak poškozené řetězové kolo nechejte vyměnit v servisu. Demontáž tohoto dílu totiž vyžaduje použití speciálních servisních přípravků, které nejsou běžnému uživateli k dispozici.

Nezapomínejte pravidelně čistit prostor pod krytem řetězového kola, přitom vždy kontrolujte nepoškozenost kola, lišty a dalších dílců
Levnější modely pil mají řetězové kolo v jednom kuse se spojkovým bubnem, profi modely jsou vybaveny takzvaným prstýnkem, což je samostatné řetězové kolo, nevyžadující demontáž spojkového bubnu.
Nakonec nasaďte lištu s řetězem a krytem zpět na své místo. Napnutí řetězu nastavte tak, aby nebyl ani příliš volný, ani moc napnutý. Volný řetěz může za chodu motoru spadnout, přílišné napnutí způsobuje zahřívání lišty a škodí ložiskům.