Chystáte si už nářadí k odklízení sněhu? Ti z vás, kteří používají sněhovou frézu, by měli péči o ni věnovat maximální pozornost. Nedostatečně či špatně udržovaný stroj dokáže práci podstatně ztížit.
Jednostupňové vs. dvoustupňové frézy
Jednostupňové frézy jsou jednodušší, logicky tedy i levnější. Nabírání sněhu i jeho následný odhoz u nich zajišťuje válcový buben nebo takzvaná ,,lopata“ – mechanismus ve tvaru písmena U, který rotuje. Tyto stroje mají podstatně méně pohyblivých komponentů a převodů než frézy dvoustupňové.
V jejich případě se jedná o podstatně složitější stroje, vyžadující náročnější úkony údržby. Na dvoustupňových frézách je použito poměrně hodně převodových mechanismů, jako je pojezd, pohon vyhazovacího rotoru a šneku. Každý tento prvek vyžaduje zvlášť péči.
Jako první olej v motoru
Jste-li vlastníkem jednoúčelové sněhové frézy, při přípravě stroje na zimu hraje nejdůležitější roli výměna oleje v motoru a jeho celková kontrola. Výměna je důležitá kvůli absorpci vody při odstavení stroje přes letní období. Voda olej svou přítomností v něm znehodnocuje, a pokud jej nevyměníte, riskujete vážné poškození nebo dokonce zničení motoru.
Jako mazací kapalinu používejte olej pro zimní podmínky nebo polosyntetický, například 10W-30. Je řidší než olej minerální, čímž zajistí dobré mazací podmínky po studeném startu v mrazivém období.
Zaměřte na také na celkovou opotřebovanost reverzního startovadla, šňůra nesmí být roztřepená. Pokud tomu tak je, ihned ji vyměňte za novou. Dříve než tak učiníte, musíte startovadlo z motoru demontovat.
Dalším kontrolovaným prvkem je zapalovací svíčka a přívodní kabel. Při přípravě frézy svíčku demontujte z hlavy válce a zaměřte se na její opotřebení. Je-li silně zčernalá, signalizuje příliš bohatou směs, modrá zase prolínání oleje skrze pístní kroužky nebo vedením dříků ventilů u čtyřdobých motorů OHV a OHC. Správně má být svíčka zbarvena šedě.
Údržba motoru sněhové frézy je velmi důležitá, nic nesmíte opomenout; foto: www.vari.cz
Přívodní kabel zapalovací svíčky musí být neporušený, stejně tak jako jeho koncová botka, která je nasazena na zapalovací svíčku. Jakékoliv výraznější opotřebení vyžaduje výměnu v servisu.
Při kontrole motoru můžete vyzkoušet i axiální vůli klikové hřídele. Tato osová vůle se nejčastěji vyskytuje u vertikálních jednoválců s kluzným pouzdrem pod oběžným kolem chlazení. Kluzná pouzdra pod oběžným kolem se vyskytují u levnějších čtyřdobých motorů s postranními ventily. Vůli zkoušejte po sejmutí startovadla tahem za oběžné kolo.
Převody a jejich údržba
Nyní bych rád opustil téma motorů a věnoval se kontrole a údržbě převodů. U strojů s mechanickým pojezdem zkontrolujte primární i sekundární převody, což znamená zkontrolovat napnutí primárního řemenu mezi motorem a pohonnou skříní frézy a dále řetězové převody, jež pohánějí samotný pojezd stroje. Volné řemeny či řetězy napněte nebo nechte vyměnit.
U strojů s hydrostatickým pohonem si ušetříte čas, pohon je zajištěn hydraulickým čerpadlem, je tedy nenáročný, silný a především bezúdržbový. Jen pokud výrobce stanovil (což by měl) interval výměny kapaliny, dodržujte ho.
Fréza je vynikající pomocník, ale zanedbání její údržby vás může přijít pěkně draho; foto: www.stiga.com
U stavebnicových fréz, majících odstředivou spojku a šnekovou převodovku, zkontrolujte opotřebení spojkového bubnu a hladinu oleje v převodovce. Hrdlo pro zapojení adaptéru frézy namažte plastickým mazivem.
A co šnek?
Šnek je pracovním nástrojem frézy, důkladně proto prohlédněte jednotlivé závity. Abyste dosáhli zvýšení výkonových schopností při práci ve zledovatělém sněhu, můžete jeho hrany lehce přibrousit pomocí pilníku. Jakákoliv známka ohnutí některé části šneku vyžaduje vyrovnání nebo výměnu.
Mezi oběma jeho polovinami najdete malou převodovku – pokud má zátku pro doplnění oleje, můžete hladinu zkontrolovat. Řiďte se návodem určeným k obsluze vaší frézy, jinak pro doplnění oleje musíte použít olej hypoidní, to znamená pro velké zatížení.
Některé frézy mívají ještě převodovku vstupní, jež je umístěna mezi převodem pojezdu a samotnou frézou. Vstupní převodovky se vyskytují hlavně u stavebnicových fréz, ale jinde není jejich přítomnost také vyloučena
Při přípravě sněhové frézy nezapomínejte ani na kontrolu pracovního nástroje – šneku; foto: www.vari.cz
Potřebné nářadí a pomůcky
Pro správnou údržbu sněhových fréz je zapotřebí celkem šest položek. Pro ty, kteří se budou do něčeho takového pouštět poprvé, uvádím i ceny jednotlivých potřeb, abyste si udělali představu, kolik vás bude příprava stát. Co si tedy musíte nachystat?
- klíč na zapalovací svíčky (50 korun);
- zapalovací svíčku (podle typu motoru 70 až 150 korun);
- plastické mazivo (dle vašeho výběru, většinou okolo 50 korun);
- motorový olej pro zimní podmínky nebo jiný dle pokynu výrobce (100 až 150 korun);
- převodový olej hypoidní (100 korun);
- různé klíče pro dotažení spojů, povolení zátek a podobně.