Čtyři kroky k přípravě motorové pily k provozu

Připravujete palivové dříví na zimu, prořezáváte stromy? Pak určitě víte, že kvalitní a dobře udržovaná motorová pila je nutností. Stačí jen čtyři kroky a pár minut práce, aby byla i ta vaše schopna bezchybného provozu.

Právě podzim je tím ročním obdobím, kdy se motorové pily používají nejvíce. A vězte, že tyto stroje bytostně nesnáší jakkoliv zanedbanou údržbu. V takovém případě si rovnou přepočítejte obsah své peněženky: oprava zadřené nebo jinak poškozené motorové pily vás vyjde hodně draho. 

pily1.jpg
Správná a pečlivá údržba se projeví na celkové životnosti pily; foto: Mountfield 

Krok první: celková prohlídka 

Ze všeho nejdřív se přesvědčte o nepoškozenosti všech krytů. Žádný nesmí být volný, nikde se nesmí nic klepat. Startovací šňůra se při pokusu o protočení motoru musí navíjet zpět plynule a bez zasekávání.  

Právě startovací rukojeť by měla dosednout při startu zpátky na své místo v krytu ventilátoru. Pokud tomu tak není a rukojeť volně visí dolů, je nutné upravit napětí pružiny startovacího zařízení nebo tuto pružinu vyměnit za novou. 

Je nutné, aby veškeré ovládací prvky fungovaly bezchybně: dekompresní ventil i primer – nastřikovač paliva, rychlobrzda řetězu. Kombinovaný spínač sytiče a chodu pily musí jít lehce přestavit z jedné polohy na druhou.  

pily2.jpg
Ovládací prvky musí pracovat bez problémů; foto: Mountfield 

Pokračování 2 / 4

Krok druhý: kontrola motorové jednotky 

Po celkové počáteční kontrole se zaměřte na stav motoru. Na jeho celkové kondici se výrazně podepisuje čistota vzduchového filtru a zapalovací svíčky, také nesmím zapomenout na volbu správného motorového oleje a ředění s benzinem ve správném poměru. 

Po demontáži plastového krytu motoru nejprve opatrně sejměte samotný vzduchový filtr. Nesmí být jakkoliv zanešený nebo poškozený. Při jeho zanesení se značně zhoršuje akcelerace a stoupá spotřeba paliva. 

Zapalovací svíčku demontujte z motoru a zkontrolujte také její zanesení a nepoškozenost. Při zpětné montáži myslete na to, že válec motoru je z hliníku, tak pozor, abyste nepřetáhli závit. Pro motorové pily se používá speciálního druhu svíček, jejich cena se většinou pohybuje okolo sta korun za jeden kus. 

Po ukončení kontroly filtru a svíčky nezapomínejte na kontrolu čistoty vstupů chladícího vzduchu k motoru a žebrům válce. Zanesená žebra a vstupy chlazení mohou způsobit přehřátí motoru a jeho zadření. 

Pokračování 3 / 4

Krok třetí: řetěz a pilová lišta 

Řetěz nesmí být tupý. Pro občasné řezání dřeva stačí, abyste se vybavili pilníkem na řetězy, pro profi použití to už chce speciální brusku, která nabrousí řetěz za pár minut. Tupý řetěz klade motoru velmi výrazný odpor, přispívá k rychlejšímu opotřebení řetězu a zvyšuje spotřebu.  

pily3.jpg
Tímto způsobem lze u dražších pil nastavit vyšší mazací výkon u řezné soupravy; foto: Mountfield 

Jakkoliv poškozený řetěz ihned vyměňte za nový. Je-li opotřebené řetězové kolo, vyměňte i je. U některých typů pil je řetězka prstencová, dodávaná jako samostatný díl, jiné pily ji mají v jednom kompletu se spojkovým bubnem – v tom případě je výměna dražší. 

Při demontáži řetězu z pily se podívejte ještě na to, zda je pilová lišta čistá a nepoškozená. Měla by být neprojetá, bez rýh a nečistot. Případné nečistoty vymyjte technickým benzinem, poškozenou lištu vyměňte za novou. 

Pokračování 4 / 4

Krok čtvrtý: kontrola chodu 

Po nastartování a zahřátí musí motor držet volnoběh, nesmí zhasínat. Příčinou zhasínání je více, například nový, ještě nezaběhnutý motor. Další příčinou bývá většinou špatný benzin, kvůli kterému motor neudrží volnoběžné otáčky.  

U starších pil se často objevuje problém s membránou v karburátoru, jež už sotva stačí pumpovat benzin. Toto však nepatří k nejhorším závadám a šikovný kutil zvládne výměnu membrány během pár minut. Někteří jsou však nepoučitelní a svépomocně a bez jakýchkoliv návodů zasahují do seřízení motoru. 

Toto nastavování podomácku mívá pro valnou většinu pil drtivý dopad. Při přílišném ochuzení směsi se motor zadře, při nízkém volnoběhu zase trpí ložiska a gufera klikové hřídele. Se správným návodem je dobré seřizovat pomocí impulzního otáčkoměru.

pily4.jpg
Po celkové kontrole se pila musí vyzkoušet v chodu; foto: Stihl 

Vždy platí, že volnoběžné otáčky by měly být nastaveny na dva a půl tisíce otáček za minutu, na plný plyn nesmí pila točit více jak třináct tisíc otáček. Pokud si se seřízením děláte hlavu, nechte to na odborném servisu, kde vám pilu seřídí během pár okamžiků. 

Z řetězu musí v otáčkách drobně odstřikovat olej. Funkčnost jeho mazání se zkouší nad pařezem nebo papírem: zahřátá pila se točí na plný plyn, z řetězu odstřikují kapičky oleje. Pro celoroční práci používejte biologicky odbouratelné oleje, pouze před odstavením na zimu projeďte trochu motorového oleje, aby se mazací kanálky vyčistily a olej nezatuhl.

Doporučujeme

Články odjinud