Sněhové frézy: jejich posezonní údržba

Zimní čas už se blíží ke svému konci. Sněhová fréza vám v tomto období určitě hodně ulehčila práci při odklízení sněhu. Co musíte provést, aby vám příští zimu zase spolehlivě posloužila?

Pracovní komoru frézy základní barvou neopravujte. Při prvním odklízení sněhu v příští sezoně se nátěr třením sedře až ,,na plech“. Použijte některé z mazadel se silikonovým olejem, které zabraňuje rozvoji koroze.

frezy.jpg
Pokud chcete, aby vám fréza sloužila dlouhá léta bez problémů, nikdy nezanedbávejte údržbu; foto: www.dakr.com

Co potřebujete k provedení údržby?

  • čistý hadřík pro prvotní očistu;
  • konzervační sprej obsahující silikonový olej;
  • sadu nářadí;
  • klíč na zapalovací svíčky;
  • spotřební materiál – zapalovací svíčku, vložku vzduchového filtru (pokud je), střižné šrouby šneku a další.

Nejdůležitější je péče o motor

Jestliže jste dokončili kompletní očistu a konzervaci rámu stroje, začněte se věnovat motoru. Pohonná jednotka vyžaduje péče nejvíce, na ní je totiž přímo závislý slušný pracovní výkon a kondice celé frézy.

Udržovací práce na motoru vám zaberou jen několik málo minut. Začněte tím, že vyšroubujete svíčku. Správná barva svíčky u vzduchem chlazeného motoru je sytě šedivá, nesmí být černá ani temně modrá.

Černá svíčka značí příliš bohatou směs nebo ucpaný vzduchový filtr a modrá barva znamená příliš vysoký stav oleje v klikové skříni motoru či opotřebené pístní kroužky. Odchylky v barvě svíčky vyžadují konzultaci se servisem, jehož pracovníci posoudí nutnost seřízení, případně náročnější opravy.


frezy_pece2.jpg
Některé spalovací motory pro pohon fréz nemají klasický filtr vzduchu, protože pracují v bezprašném prostředí; foto: www.garland.cz

Při kontrole zapalovací svíčky se zaměřte na její opotřebení; jakkoliv poničené elektrody nebo izolátor vyžadují okamžitou výměnu za svíčku novou. Provozem s nasazenou špatnou svíčkou riskujete přinejmenším nepravidelný chod motoru spojený se ztrátou tahu v oblasti plného kroutícího momentu či poškození kabelové botky a zapalovacího kabelu.

Motory s označením ,,Snow“ nemají klasický vzduchový filtr. Jsou určeny pro provoz v mrazivém, bezprašném prostředí. Po ukončení provozu nezapomeňte na kontrolu vstupu vzduchu do motoru a toto místo udržujte permanentně v naprosté čistotě. U motorů s klasickým vzduchovým filtrem tento vyčistěte a vložku vyměňte za novou.

Jak na výměnu oleje?

U jednoúčelových fréz olej v motoru ponechte do začátku příští sezony, kdy jej po krátkém prohřátí motoru vyměníte za nový. Výměna oleje teď před letním odstavením je zbytečná, olej se totiž i mimo provoz značně znehodnocuje tím, že do sebe absorbuje vodu.

Pouze u stavebnicových strojů tuto práci proveďte a do motoru nalijte olej pro letní provoz (vždy dodržujte pokyny výrobce motoru). U motorů s olejovým filtrem nezapomínejte na obměnu tohoto filtru za nový.

Údržba převodů a pracovních nástrojů

Posledním bodem posezonní údržby jsou převody a pracovní nástroje frézy. Celý stroj převraťte na bok a demontujte plechový kryt hlavní převodovky. Stroj v žádném případě nepokládejte na tu stranu, kde je na motoru karburátor!

Do sací soustavy motoru by mohl vniknout olej z klikové skříně a příští zimu byste mohli zažít pořádně horké chvilky – zaolejovaný karburátor nebo čistič vzduchu pěkně ztěžuje startování.

frezy_pece3.jpg
Při pravidelné péči důkladně zkontrolujte neporušenost šneku a střižných šroubů; foto: www.vari.cz

Po demontáži krytu se přesvědčte o opotřebení řemenových a řetězových převodů frézy. Volné nebo popraskané řemeny ihned vyměňte podle návodu k obsluze či požádejte autorizovaný servis. Řetězový pohon nevyžaduje častou péči, stačí se jen podívat na opotřebení kol a článků řetězu.

K protažení řetězu dochází velmi pozvolna a většina strojů umožňuje jeho dopnutí. Při práci mějte na paměti, že řemeny ani řetěz nesmíte napnout příliš. Velký tlak způsobuje postupné ničení ložisek jednotlivých komponent stroje. Naopak volné řemeny prokluzují, nadměrně zahřívají řemenice a snižují výkon frézování.

U jednoosých malotraktorů s odstředivou spojkou začněte odpojením adaptéru frézy od převodovky a nakonec sejměte pohonnou jednotku, jež je k převodovce s aktivním vývodem připojena pomocí dvou rychloupínacích spon a zajišťovací kličky.

Zkontrolujte opotřebení spojkového bubínku a hrdlo pro připojení adaptérů namažte plastickým mazivem, nejlépe ,,vodní vazelínou“. Z převodovky vyšroubujte nalévací zátku oleje a podle návodu k obsluze tento olej doplňte na správný stav.

Pokud chcete olej v převodovce vyměnit, musíte použít olej pro hypoidní převody (pracující s vysokými tlaky). Nehypoidní olej způsobuje velmi rychlé opotřebení šnekových převodů a následná oprava by se vám mohla velmi prodražit.

frezy_pece4.jpg
U strojů s celoročním provozem vyměňte olej v motoru za specifikaci pro letní podmínky a frézu zaměňte za bubnové sečení nebo mulčovač; foto: www.vari.cz

Nezapomeňte na střižné šrouby

Při kontrole samotné frézy se podívejte na poškození šneku. Lehké prohnutí některé z jeho části vyřešte vyrovnáním, větší poškození výměnou za nový. Pro zlepšení účinnosti můžete hrany šneku přibrousit pilníkem.

Pak se zaměřte na střižné šrouby: když je některý jen lehce poničený, proveďte výměnu za nový. V převodovce šneku musí být dostatek oleje a vysokootáčkový ventilátor ani vyhazovací komín nesmí být poškozený.

Po dokončení údržby ještě celý stroj zakonzervujte. Postupujte tak, že jej natřete slabým olejovým filmem, jenž zabrání vzniku hloubkové koroze.

Doporučujeme

Články odjinud