5
Fotogalerie

Údržba zahradní techniky před zimou

Travní sekačky a další zahradní stroje mají provozní sezonu již za sebou. Nyní přichází na řadu jejich údržba a konzervace. Rozhodně ji nezanedbejte – příští jaro byste mohli být nemile překvapeni.

Začněte očistou a kontrolou stavu 

Stroj postavte na rovnou plochu a proveďte řádnou očistu, nejlépe pomocí navlhčeného hadříku. Mastná místa na stroji očistěte technickým benzinem. Nakonec použijte hadřík suchý, kterým vše vysušíte.

V žádném případě neprovádějte očistu proudem vody! Ta způsobuje poruchy elektrické výbavy motorů a při vniknutí do oleje může zapříčinit vážné škody.

údržba po sezoně 1.jpg
Stroje vám pomáhají při práci po celé léto, před jejich odpočinkem jim dopřejte alespoň pár minut péče; foto: www.vari.cz
 

Co všechno potřebujete pro provedení posezonní prohlídky:

  • sadu montážních klíčů + klíč na zapalovací svíčky
  • doporučený motorový a převodový olej
  • textilní hadry (pro očistu)
  • elektrickou brusku nebo pilník (pro broušení nožů)
  • spotřební materiál (filtry, svíčky a podobně)
  • šikovné ruce

Péče o motor je důležitá

Po očištění stroje se pusťte do údržby pohonné jednotky. Nejvíce používanými motory jsou čtyřtaktní a dvoutaktní s vertikální (svisle uloženou) klikovou hřídelí.

Tyto motory se vyskytují v sekačkách na trávu, jednoosých i dvouosých malotraktorech, mulčovačích a dalších strojích. Jejich údržba je vcelku jednoduchá.

U čtyřtaktního motoru začněte demontáží zapalovací svíčky a vložky vzduchového filtru. Svíčku očistěte drátěným kartáčkem a před namontováním zpět do motoru se přesvědčte o možném poškození elektrod.

Jakákoliv známka opotřebení pro vás musí být impulsem pro výměnu svíčky za novou, kvalitní. Vložku vzduchového filtru vyfoukejte stlačeným vzduchem nebo taktéž vyměňte za novou.

údržba po sezoně 2.jpg
Ihned po očistě stroje se podívejte na zoubek motoru; foto: www.vari.cz

Po kompletaci vzduchového filtru práci dokončete nastříkáním oleje do spalovací komory (pomocí injekční stříkačky). Při odpojené koncovce zapalovacího kabelu několikrát rázně protočte motor pomocí ručního nebo elektrického spouštěče.

Tím je motor zakonzervován a připraven na příští sezonu. Motorový olej vyměňujte vždy až na jaře po krátkém ohřátí motoru. Nový olej by se v motoru zbytečně znehodnocoval, protože přes zimu absorbuje vodu.

O dvoutaktní motory je péče ještě jednodušší. Tak jako u čtyřtaktů začněte demontáží zapalovací svíčky a kontrolou jejího stavu. Motory pro stavebnicové jednoosé malotraktory používají olejový čistič vzduchu. Tento olej vyměňte ihned po rozmontování tělesa filtru. Postup konzervace je naprosto stejný jako v předchozím případě.

údržba po sezoně 3.jpg
Motory, které pracují v prašném prostředí, vyžadují častější vyčištění chladicích žeber na válci; foto: www.dakr.com

Pokud motor ztrácí výkon, je nejvhodnější čas k vyřešení tohoto problému. Jestliže se strojem pracujete velmi často a v prašném prostředí, je žádoucí, abyste očistili žebra chlazení na válci. Špatně chlazený motor se silně zahřívá a spotřebuje více benzinu.

Za ztrátou tahu se může schovávat zakarbonování spalovacího prostoru. Pro dekarbonizaci však musíte sejmout hlavu válce a komoru vyčistit od usazenin. Karbon se v motoru usazuje při použití nevhodného paliva nebo oleje.

Údržba spojek a řemenů

Pohonné jednotky s odstředivou spojkou mají údržbu totožnou se sekačkovými motory. Před uložením na zimu nezapomeňte na kontrolu spojkového obložení. Opotřebení se projevuje prokluzováním spojky, jež není schopná přenášet sílu z motoru na adaptér nebo převodovou skříň.

To samé platí i pro klínové a ozubené řemeny. Prokluz řemenů má ale daleko horší následky než zničenou odstředivou spojku. Při prokluzování se přehřívají a opotřebovávají řemenice.

Přehřátí způsobuje poškození ložisek a kluzných pouzder, takže zanedbání tohoto úkonu vás může přijít pěkně draho. Roztřepené nebo jinak zdeformované řemeny ihned vyměňte za nové, při jejich montáži postupujte podle návodu k obsluze stroje.

Jak správně pečovat o sekačku

Sekačky na okrasné trávníky a mulčovače mají sekací nůž umístěn v částečně uzavřené ocelové nebo hliníkové skříni. Tu a tam občas dojde při práci ke kontaktu nožů s kameny a jinými nepoddajnými materiály, jež mohou svým vymrštěním poškodit nástřik ve vnitřní části šasi.

Abyste zabránili korozi skeletu, po očistě jej důkladně prohlédněte. Místa s odřeným lakem odmastěte pomocí technického benzinu a natřete základovou barvou. Při silném poškození nátěr minimálně jednou zopakujte.

údržba po sezoně 4.jpg
Po odstavení sekačky vyvažte nůž a opravte oprýskaný lak; foto: www.mountfield.cz

Samozřejmě nezapomeňte prověřit i vůli v uložení kol u sekaček na okrasnou trávu. Pokud jsou kolečka volná, ale ložiska v pořádku, dotáhněte upevňovací šrouby.

V případě, že se šrouby povolují samy bez vašeho přičinění, použijte pérové podložky. Nedotažení těchto spojů způsobí poškození ložisek nebo kluzných pouzder.

Tip na broušení a vyvažování sekacích nožů

S vyvažováním nože si nedělejte starosti, při troše šikovnosti je to práce na pár minut. Já vyvažuji nože následovně: nejprve se podívám na opotřebení a ostří přeleštím elektrickou bruskou.

Pak si vezmu do ruky šroubovák a pracovní částí jej postavím směrem vzhůru. Jednou rukou držím tento nástroj a druhou na něj nasadím nůž přes jeho upevňovací otvor.

Podle toho, kam se mi nůž překlopí (vlevo nebo vpravo), odeberu materiál ubroušením a postup opakuji tak dlouho, dokud neleží nůž na šroubováku vodorovně. Vždy mějte na paměti, že při broušení musíte odebrat z obou stran přibližně stejné množství materiálu.

Co s motorovou pilou a křovinořezem?

Motor zakonzervujte stejně jako sekačkový. To znamená nastříknutím oleje do spalovacího prostoru přes otvor pro zapalovací svíčku a protočením při odpojené koncovce zapalovacího kabelu. Vložku vzduchového filtru vždy vyměňujte za novou vzhledem k tomu, že tyto motory pracují ve značně ztíženém prostředí.

údržba po sezoně 5.jpg
U řetězové pily nezapomeňte na vyčištění mazání řetězu; foto: www.husqvarna.cz 

Po ukončení konzervace pohonné jednotky u motorové pily pokračujte demontáží krytu pohonu řetězu. Řetězku, řetěz, lištu a mazací systém řádně vyčistěte od pilin a řezací řetěz nabruste. Práci dokončete nastříkáním řezací soustavy konzervantem nebo natřením olejem.

U křovinořezu (motorové kosy) rozeberte vyžínací hlavu a vyčistěte ji od zbytků trávy. Pak ji smontujte zpět a přezkoušejte její správnou funkci. U kotoučů sloužících k sečení náletů a drobných dřevin prověřte jejich opotřebení a natřete je také olejem.

Pastorkovému úhlovému převodu doplňte plastické mazivo nebo vyměňte převodový olej. Tento převod používají pouze kosy s rovnou hřídelí.

Většina strojů má údržbu značně podobnou a těmi pár minutami, které strávíte péčí o vaše pomocníky, nic nezkazíte. Ba naopak si můžete být jistí tím, že příští sezona bude bez poruch tak jako ta letošní.

Doporučujeme

Články odjinud