Sněhová fréza, zahradní traktor s pluhem nebo kultivátor se zametacím zařízením, to jsou stroje hojně používané v zimním období. Aby po delší odstávce dobře pracovaly, věnujte jejich přípravě alespoň patnáct minut.
Žádný z kroků údržby nezanedbávejte, protože i taková maličkost, jako je například zanesený vzduchový filtr nebo roztřepená startovací šňůra, vám dokáže způsobit nejednu horkou chvíli. Důsledná péče prodlužuje životnost všech klíčových komponent na strojích.
Který typ oleje použít?
Pro motory sněhových fréz, případně strojů používaných celoročně, využívejte oleje lepších specifikací – nejlépe polosyntetické, případně plně syntetické třídy. Je to z důvodu řidší konzistence, motor se pak dobře maže i při velmi nízkých teplotách.
Důrazně však nedoporučuji přecházet z jedné třídy oleje na jinou. Pokud jste původně používali minerální oleje, nepřecházejte na polosyntetické. Kvalitnější oleje totiž obsahují větší procento aditiv, která rozpouštějí karbonové usazeniny. V praxi pak nejčastěji dojde k zadření motoru, případně jeho velmi rychlému opotřebení.
Při frézování sněhu používejte sněhové řetězy, které nevykazují poškození; foto: GGP ČR
Na výměnu oleje nezapomeňte u jednoúčelových sněžných fréz. Proveďte ji po krátkém prohřátí motoru při nižších než maximálních otáčkách. Teplý olej vytéká lépe, hlavně v motoru nezůstane jeho zbytek, který poté znečistí novou náplň.
Po výměně oleje nezapomeňte na kontrolu zapalovací svíčky, čistoty chladicích žeber na válci a případně vzduchového filtru. Motory u jednoúčelových sněhových fréz vzduchový filtr nemají, protože pracují v bezprašném prostředí.
Pozor na rozvodový řemen
Určité nepříjemnosti se občas vyskytují u motorů s vertikální klikovou hřídelí, jež mají rozvodový systém hnaný ozubeným řemenem. U nich dochází při velmi nízkých teplotách k zatuhnutí tohoto řemene, který může při startování spadnout z vodicí kladky – tím vyřadí motor z provozu a následuje poměrně drahá oprava.
Doporučuji vám proto stroj poháněný takovýmto motorem skladovat v bezmrazém prostředí – minimalizuje se tak riziko problémů při studených startech.
Zametací stroj využijete při odstraňování sněhového poprašku; foto: Jana Bartošová, Vari
Nejen motor si zaslouží péči
Po důkladné kontrole motoru se zaměřte na ostatní důležité části stroje. Největšímu opotřebení podléhají řemenové a třecí převody jako řemeny a různé spojky. Jejich nesprávné seřízení bývá důsledkem náhlé ztráty výkonu při velkém zatížení. Řemeny musí být napnuty tak akorát: volné zahřívají řemenice, příliš napnuté škodí ložiskům.
Převody ozubenými koly pracují v uzavřené skříni se stálou olejovou náplní. Nedostatek mazacího oleje převodovku ničí stejně tak jako jeho nevhodná specifikace. Pro malou zahradní a komunální techniku používejte vždy vysokotlaký (hypoidní) olej.
Pracovní ústrojí sněhových fréz je vybaveno šnekem se střižnými šrouby. Ty chrání šnek a jeho hnací převodovku před poškozením při nárazu na pevnou překážku. Celé zařízení zkontrolujte a případná poškození řešte výměnou dílů.
U celoročně používaných strojů vyměňte olej ještě před nástupem zimy; foto: Jana Bartošová, Vari Shrnovací radlice používaná k jednoosým malotraktorům, mulčovačům a zahradním traktorům má velmi jednoduchou údržbu. Po odstranění konzervačního nátěru se přesvědčte o nepoškozenosti spodního břitu. Některé radlice jsou vybaveny i odpružením – tento prvek musí bezchybně fungovat.
Zametací stroje bývají nejčastěji osazovány k jednoosým malotraktorům. Ať se jedná o rotační, či válcový kartáč, překontrolujte celý systém pohonu i vlastní pracovní nástroj. Příliš opotřebené štětiny vyměňte za nové.