Sněhová fréza se musí na zimní období dobře připravit

Sněhová fréza, kterou doma máte, se neobejde bez předsezonní údržby. Zanedbání některého z jejích úkonů by vás mohlo v době, kdy budete frézu potřebovat, nepříjemně zaskočit.

Začněte očistou 

Jako vždy začněte očištěním celého stroje. Ze všech jeho částí důkladně odstraňte konzervační látky, které jste na něj zjara nanesli. Pro zjednodušení práce použijte hadřík s malým množstvím technického benzinu.

Stroj poté omyjte pouze vodou (vynechejte samozřejmě motor!), technický benzin totiž přispívá k degradaci nástřikových barev, použitých na plechových a ocelových dílech. 

priprava_frez1.jpg
Péče o sněhovou frézu většinou zabere jen pár minut; foto: www.vari.cz 

Pokračujte kontrolou

Ze stroje sejměte kryty pohonů. Důkladně zkontrolujte napnutí řemenových převodů, při jejich dotahování dejte pozor na to, abyste řemeny nepřetáhli. Jejich velké napětí způsobuje poškození ložisek, jsou-li naopak příliš volné, prokluzují a zahřívají řemenice. 

Řetězy nacházejí uplatnění především u pojezdových pohonů. Když zjistíte, že je řetěz volný, situaci napravte jedním ze dvou způsobů. Buď napnutím (pokud máte možnost pomocí napínáku), nebo výměnou.

Tu proveďte u velmi opotřebených ozubených kol zároveň s těmito koly. Pokud se na takovou práci necítíte, předejte opravu některému ze servisů. 

priprava_frez2.jpg 
U složitějších pohonů šneku a ventilátoru zkontrolujte hladinu oleje a nepoškozenost pracovních nástrojů; foto: www.vari.cz 

Zanedbání údržby může být drahé 

U hydrostatického nebo elektropohonu se při údržbě řiďte přesně podle návodu k obsluze příslušného stroje. Jakékoliv zanedbání péče u takto drahých zařízení může mít velmi negativní následky, opravy jsou dost nákladné. 

Pravidelnou kontrolu vyžadují také převodovky stavebnicových systémů s předním vývodem. Z převodovky odejměte pohonnou jednotku (pomocí dvou rychloupínačů a zajišťovací kličky). Při údržbě se podívejte nejprve na spojkový bubínek a přední hrdlo, kam se zapojují adaptéry. 

O tato dvě místa pečujte nejčastěji. Bubínek spojky vyčistěte od zbytků obložení a vnitřek předního hrdla namažte vazelínou. Změřte hladinu oleje uvnitř převodové skříně a zkontrolujte její těsnost. 

O motor se postarejte důkladně

Motor je nejdůležitějším dílcem celého stroje. Správná a pravidelná údržba se přímo podepisuje na jeho životnosti. Z motoru demontujte zapalovací svíčku a proveďte její očistu nebo výměnu.  

Motory u jednoúčelových sněhových fréz postrádají klasický vzduchový filtr, protože pracují v mrazivém, bezprašném období. U stavebnicových systémů filtrační vložku čističe vzduchu prohlédněte a vyklepejte, případně vyměňte. 

priprava_frez3.jpg 
U strojů, které používáte i v létě, změňte viskozní specifikaci motorového oleje; foto: www.dakr.com 

Po namontování všech krytů zpět na svá místa motor zprovozněte nastartováním a nechte jej pár minut běžet na volnoběžné otáčky. Po zhruba tříminutovém běhu jej zhasněte a vypusťte olej z klikové skříně (postupujte podle návodu k obsluze).  

Jaký mazací olej vybrat? 

U pohonných jednotek stavebnicových systémů použijte mazací olej pro zimní podmínky, nejlépe polosyntetický. Plně syntetický olej je zbytečné používat, zvláště u starších motorů je běžným jevem jeho rychlejší úbytek a nutnost mazací prostředek častěji dolévat.  

V žádném případě nepoužívejte letní oleje dle specifikace SAE 30, tento olej má větší hustotu a při silných mrazech špatné mazací schopnosti. Po připravení celého stroje do provozu se už můžete těšit na první sněhovou nadílku. Pokud jste nezanedbali některý z uvedených bodů, fréza vám bude poctivě sloužit po celou zimu.

Doporučujeme

Články odjinud