Léto je konečně tady a voda nás začíná lákat. Nejen ke koupání, k rybaření, vodnímu lyžování, potápění, ale také k projížďkám, či dokonce přímo dovolené strávené na lodi…
Pro ty z nás, kterým se nechce namáhavě pádlovat nebo se s nejistým výsledkem spoléhat na vítr, nabízí výrobní divize Hondy - Honda Marine širokou nabídku člunů a lodí poháněných ekologicky nejčistšími motory pro nejrůznější klientelu, od nafukovacích člunů přes motorové jachty s kajutami pro početnější posádku až po pracovní lodě pro záchranné složky a organizace zabývající se údržbou vodních toků a ploch.
A věřte, že si není snadné vybrat. Už proto, že ne všude se s motorovým člunem smí, že od jistého výkonu musíme mít zkoušky. I když od poloviny letošního dubna se situace na českých vodách podstatně změnila a možnost jízdy na motorových člunech se vzhledem nové vyhlášce výrazně zvýšila. Navíc, když použijeme motor slabý, nedostaneme se proti silnějšímu proudu a když příliš silný, tak nám může třeba i poškodit loď.
Pokud požadujeme od člunu vyšší rychlost, musíme jít, chtě nechtě, cestou spalovacího motoru. Jakkoliv jsou na trhu zastoupeny dvoutaktní i čtyřtaktní motory, obecně se doporučují moderní čtyřtaktní motory. Jsou tišší, mají klidný chod, menší spotřebu, delší životnost a méně znečišťují životní prostředí. Honda Marine vyrábí čtyřtaktní závěsné motory již od roku 1964 a právem se tak řadí k předním výrobcům lodních motorů vůbec.
Převratné technologie
Při vývoji technologií pro automobily, motocykly, stroje a závěsné lodní motory se Honda nikdy nespokojila s tím, aby byly „jen dobré“. Cílem Hondy bylo vždy to, aby technologie sloužila lidem. I to je důvodem, proč všechny výrobky Honda přinášejí nové standardy výkonu, spolehlivosti, čistoty a hospodárnosti
Pojďme od pohonných jednotek k lodím. Základním plavidlem pro úplného začátečníka bývá většinou nafukovací člun s menším motorem o výkonu do 5 koňských sil. Na řízení takového plavidla totiž není nutný průkaz způsobilosti k vedení malého plavidla. U Hondy se jedná u ucelenou nabídku nafukovacích člunů HonWave, které jsou s motory Honda ideálním společníkem na výlety po našich řekách a jezerech a také pro dovolenou strávenou u moře.
Honda nabízí čluny od 2,4 do 4 metrů délky, ve verzích s tlakovou nafukovací, nebo hliníkovou skládací podlážkou. Samozřejmostí nabídky jsou zvýhodněné ceny sestav člunů a motorů.
Pro pokročilé „kapitány“ či náročnější zákazníky, kteří chtějí zůstat věrní nafukovacím člunům, má pak Honda nabídku nafukovacích člunů s laminátovým kýlem tzv. RIBś od firmy Sportis v délkách od 3,5 do do 7 metrů. Laminátové trupy člunů Sportis jsou vyráběny technologií ručně kladeného klasického laminování. Nafukovací válce jsou vyráběny lepením za studena z materiálu Hypalon od lídra světových výrobců firmy ORCA. Společnost Sportis se zabývá výrobou nafukovacích člunů s pevným kýlem dlouhá desetiletí a skutečnost, že její lodě jsou ve výbavě vodní záchranné služby na Lipně, pobřežních stráží a záchranářských týmů mnoha okolních zemí je nejlepším důkazem o jejich kvalitě a zpracování.
I pro milovníky pevných lodí existuje řešení. V nabídce zastoupení Hondy naleznete laminátové lodě a čluny v délkách od 4,5m po 7m délky v různých provedeních. Pro méně náročné zákazníky máme v nabídce laminátové lodě Mazury. Velmi náročnému uživateli však doporučujeme sáhnout po „prémiové“ třídě lodí AMT, jež má ve svém portfoliu nabídku 14 modelů v rozmezí délek od 4,5m do 6,8m. Všechny lodě opouštějící výrobu musí být plně vybaveny přímo z továrny tak, aby se pro zákazníky staly dostupnějšími než kdykoliv předtím. Lodě AMT ve spojení se značkou motorů Honda Marine tvoří špičku v nabídce lodí dané kategorie.
Jsou ale i zákazníci, kteří si chtějí užívat volna na vodní hladině v podobě dovolené a klidu v zapadlých a tichých zátokách. V nabídce jsou špičkové motorové jachty Delphia. Yachts. Společnost Delphia Yachts je největším výrobcem luxusních jachet v Polsku a v zemích střední a východní Evropy. Nabídka jachet obsahuje jachty od 7 m až po 15 m délky. Vývoj a výroba jachet je velmi složitá a náročná činnost, která vyžaduje velmi specifické technické znalosti. Společnost Delphia toto „know-how“ bezvadně ovládá a plně využívá bohaté zkušenosti a znalosti společně se špičkovou technologií výroby k produkci jachet té nejvyšší kvalitativní třídy
A nakonec něco pro říční dělníky. Holandská loděnice Allunautic a švédský výrobce Arronett tvoří páteř nabídky hliníkových pracovních lodí pro široké spektrum využití. V české republice tato plavidla slouží k údržbě říčních koryt na Vltavě a Labi nebo na vodních plochách Lipno, Římov, Orlík, Slapy atd.
A jak je to tedy v České republice s možností plavby s motorovými loděmi na vodních plochách ? Podle zákonů České republiky je průkaz způsobilosti k vedení malého plavidla povinný pro plavidlo s vlastním strojním pohonem a výkonu pohonné jednotky 4 kW a více (nad 5 HP). To znamená, že pokud je loď poháněná spalovacím motorem o výkonu do 5 HP, není nutné pro řízení takové lodi žádné oprávnění. Pro řízení lodi s motorem výkonnějším než 5 HP je nutné složit zkoušky způsobilosti (obdoba řidičského průkazu).
Rovněž loď podléhá jisté evidenci plavidel. Podle zákona o vnitrozemské plavbě podléhají evidenci plavidla, jejichž provozovatelem je osoba s trvalým bydlištěm nebo sídlem na území České republiky. Evidenci nepodléhá pouze malé plavidlo o celkové hmotnosti včetně povoleného zatížení do 1000 kg, s výkonem pohonného zařízení do 4 kW (5 HP) a plochou plachet do 12 m2, plovoucí zařízení do celkové hmotnosti 10 000 kg, pokud žádný z jeho rozměrů nepřesahuje 10 m, a plovoucí těleso, k jehož provozování je však třeba povolení Státní plavební správy. Evidenci v plavebním rejstříku České republiky také nepodléhá plavidlo zapsané v plavebním rejstříku cizího státu. Evidence plavidel se provádí zápisem do plavebního rejstříku ( Státní plavební správa ).
Kde a za jakých podmínek lze plout s plavidly se spalovacími motory na vodních cestách ČR
Plavbu plavidel se spalovacími motory upravuje:
- zákon 114/1995 Sb. o vnitrozemské plavbě
- vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 46/2015 Sb. ze dne 12.3.2015 o stanovení vodních nádrží a vodních toků, na kterých je zakázána plavba plavidel se spalovacími motory, a o rozsahu a podmínkách užívání povrchových vod k plavbě (platí od 15.4.2015)
Plavba je možná na všech povrchových vodách, kde není výslovný zákaz plavby plavidel se spalovacími motory.
Plavba ve skluzu je možná na všech povrchových vodách, kde není výslovný zákaz plavby plavidel se spalovacími motory pouze ve vzdálenosti min. 25m od břehu, přehrady, jezu, hráze nebo jiné stavby nebo od vyznačeného prostoru pro koupání.
Vodní skútr je považován za malé plavidlo a platí pro plavbu vodních skútrů stejná pravidla jako pro ostatní plavidla se spalovacím motorem.